Lielākie korupcijas un politikas skandāli

arhīvs

Pasažieru vilciena iepirkums

Pēdējās izmaiņas veiktas 2012.gada 12.oktobrī.

Aktualitātēm sekojiet IR.LV

Valstij piederošā uzņēmuma „Pasažieru vilciens” (PV) iepirkuma konkurss ir līdz šim lielākais publiskais iepirkums Latvijā. Konkursa vērtība tiek lēsta aptuveni 600 miljoni eiro.  Konkursa rezultātā plānots iepirkt 34 elektrovilcienus un 7 dīzeļvilcienus, kā arī nodrošināt vilcienu apkopi 30 gadu garumā. Lai arī iepirkumu konkurss izsludināts 2009.gada nogalē, organizēts vairākās kārtās, šaubu un aizdomu, politisko intrigu apvīts, ir noslēdzies, taču tā īstenošana būtiski aizkavējusies.

Konkurss tika izsludināts 2009.gada 1.decembrī. Konkursa pirmā kārta (2010.gada 1.aprīlis) beidzās bez rezultāta, jo prasībām atbilda tikai viens no pieciem pretendentiem (Bombardier Transport France S.A.S. no Francijas, Stadler Bussnag no Šveices, Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) no Spānijas, Pojazd Szynowe PESA Bydgoszez Akcyjna Holding no Polijas un Končar-Električna Vozila D.D. no Horvātijas.).

Drīz pēc tam tika izsludināta jauna pretendentu priekšatlase. Otrajā kārtā pieteicās trīs pretendenti: Rīgas vagonu rūpnīca (RVR) sadarbībā ar Bombardier, Stadler un CAF, visi konkursam kvalificējās. Pretendentiem līdz 2010.gada beigām bija jāiesniedz detalizēts vilcienu tehniskais projekts un finansējuma piedāvājums, termiņi gan vairakkārt tika pagarināti, laika gaitā tika grozīts arī konkursa nolikums.

2011.gada augustā PV par konkursa uzvarētāju pasludināja CAF/RVR. Viens no tobrīdējiem PV valdes locekļiem – Mārtiņš Greste apšaubīja konkursa godīgumu un drīz vien pameta valdes locekļa amatu.

2012.gada 24.janvārī valdība atļāva PV valdei slēgt līgumu ar konkursa uzvarētājiem, liekot novērst vairākus finanšu, juridiskos, tehniskos trūkumus.

2012.gada 10.maijā Finanšu ministrija nāca klajā ar publisku paziņojumu, ka Nila Freivalda vadītā PV valde tomēr ar CAF ir parakstījusi līgumu, kas neatbilst konkursa nolikumam un valdības mandātam, kas draud ar ES fondu līdzfinansējuma zaudēšanu. Uz to norādīja arī Eiropas komisija. Pēc dažām dienām tika nomainīta PV valde. Vispirms gan atlūgumu pats bija iesniedzis tās priekšsēdētājs Nils Freivalds.

Satiksmes ministrija necaurspīdīgā procesā iecēla jaunus valdes locekļus – A.Štokenbergu (V), S.Dreimani (ZZS), un A.Brencānu (saistīts ar TB/LNNK).

Jaunā PV valde līdz 31.maijam izstrādāja priekšlikumus jauniem līguma grozījumiem, kas atbilda sākotnējam līgumprojektam, kuram akceptu deva Ministru kabinets. Veiktos grozījumus apstiprināja gan Satiksmes, gan Finanšu ministrija. Pašlaik par tiem norit sarunas ar CAF .

Kā ziņo BNS, lai nezaudētu ES finansējumu jauno vilcienu iegādei, PV ar CAF līdz 2.oktobrim mēģināja panākt vienošanos par pieciem grozījumiem jau 2.aprīlī parakstītajā līgumā. 2012.gada 3.oktobra vakarā kļuva skaidrs, ka AS Pasažieru vilciens un Spānijas kompānijas "Construcciones y Auxiliares de Ferrocariles S.A.", kura uzvarēja PV konkursā par jaunu vilcienu piegādi, nav panākta. Satiksmes ministrija paziņojumā presei komentēja: "Satiksmes ministrija pauž nožēlu, ka pēdējo mēnešu laikā nav izdevies panākt vienošanos starp PV un CAF par jaunu vilcienu iegādi. Kā informēja PV, pēdējās dienās starp abiem uzņēmumiem notika intensīvas sarunas un tajās tika panākts nopietns progress, tomēr par būtiskiem punktiem starp uzņēmumiem vienošanās netika panākta. Līdz ar to netika nodrošināta Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējuma pieejamība šim projektam pilnā apmērā."

 

Iepirkuma procedūru ne vien apšaubījušas dažādas institūcijas un paši konkursa dalībnieki. To pavadījušas arī politiskās intrigas un aizdomas.

Pasažieru vilciena uzraudzību no valsts puses nodrošina Satiksmes ministrija. Konkursa pirmās kārtas laikā Satiksmes ministra amatā bija Kaspars Gerhards (TB/LNNK). Pēc 10.Saeimas vēlēšanām, konkursa otrās kārtas laikā Satiksmes ministrs bija ZZS pārstāvis Uldis Augulis. Jau pēc konkursa rezultātu pasludināšanas, 2011.gada septembrī par Satiksmes ministru kļuva bezpartejiskais Aivis Ronis. Ministru maiņu pavadīja arī Latvijas politikā ierastā prakse nomainīt amatpersonas ministrijas uzraudzībā esošajos valsts uzņēmumos, kas ietekmēja arī PV iepirkuma procesu.

 

Atslēgas vārdi: "Pasažieru vilciens", publiskais iepirkums, vilcieni, ES struktūrfondi, CAF, RVR, Stadler, Satiksmes ministrija, Kaspars Gerhards, Uldis Augulis, Aivis Ronis, Nils Freivalds, Aigars Štokenbergs.

Plašāk par norisēm un problēmām ar šo iepirkumu lasiet portāla Ir.lv izveidotajā šķirklī, kas regulāri tiek atjaunots ar aktuālāko informāciju Pasažieru vilciena iepirkuma lietā.
 

Galvenie avoti:
Portāla ir.lv šķirklis „Pasažieru vilciena iepirkums
Portāla delfi.lv šķirklis „Vilcienu iepirkums”

Citi avoti:

BNS

Dienas bizness: Sociologs: Pasažieru vilciena iepirkums izskatās pēc gauži netīras norises bez atbildīgajiem

Dienas bizness: SM: konkursa rīkošana uz PV valdes locekļu amatiem būtu laikietilpīgs process

Dienas bizness: N.Freivalds: esmu psiholoģiski noguris

Dienas bizness: Pasažieru vilciens darbojies "uz savu roku", neklausoties iebildumos

TV3 "Nekā personīga": Eiropas Komisija aicina Latviju “bez liekas kavēšanās” pieņemt lēmumu vilciena lietā, 20.05.2012.

 

LTV De facto: „Pasažieru vilciens" slīgst miljoniem latu parādos infrastruktūras izmantošanu, 03.06.2012.

 

LTV De facto: Vai lauzīs «Pasažieru vilciena» iepirkuma līgumu? 10.05.2012.

 


Satiksmes ministra A.Roņa skaidrojums "Sabiedrībai par atklātību-Delna" par Pasažieru vilciena valdes locekļu iecelšanu

Satiksmes Ministra A. Roņa skaidrojums par jauno AS "Pasažieru vilciens" valdes locekļu i...

Atpakaļ uz sarakstu

Lūdzu, autorizējies!

Lai balsotu, lūdzu, autorizējies ar savu sociālo tīklu profilu! Tavi personas dati nebūs pieejami trešajām pusēm!